Dane techniczne kół i ogumienia vectra

Wszystkie obręcze mają głebokość wytłoczenia czyli ET równą 49 mm.

NapędSilnikObręczOpona radialna bezdętkowaCiśnienie w oponach (MPa)
Obciążenie częściowe  Obciążenie pełne  
Przód  Tył  Przód  Tył  
kół przenich
14NV, X16SZ, 16SV
E16NZ, C16NZ,
E18NVR
17YD, 17DR

5 1/2 J x 14
5 1/2 J x 14
6 J X 15
5 1/2 J x 14

175/70 R14 – 84T
195/60 R14 – 85V
195/60 R15 – 87T lub V
185/70 R13 – 84 QM+S

2,0
2,0
2,0
2,0

1,8
1,8
1,8
1,8

2,2
2,2
2,2
2,2

2,4
2,4
2,4
2,4

C18NZ, 18SV
17TD

5 1/2 J x 14
5 1/2 J x 14
6 J X 15

175/70 R14 – 84T
195/60 R14 – 85V
195/60 R15 – 87T

2,2
2,2
2,2

2,0
2,0
2,0

2,4
2,4
2,4

2,6
2,6
2,6

C20NE,
C20XE

5 1/2 J x 141)
6 J X 15
5 1/2 J x 14

195/60 R14 – 85V1)
195/60 R15 – 87V
175/70 R14 – 84 QM+S

2,4
2,4
2,4

2,2
2,2
2,2

2,5
2,5
2,5

2,7
2,7
2,7

X20XEV

5 1/2 J x 14
6 J X 15

195/60 R14 – 85V
195/60 R15 – 87V

2,5
2,4

2,3
2,2

2,7
2,5

2,9
2,7

X25XE

6 J X 15
6 J X 15

195/60 R15 – 87V
195/60 R15 – 87QM+S

2,72)
2,7   

2,52)
2,5   

2,82)
2,8   

3,02)
3,0  
4 X 4
C20NE



5 1/2 J x 14
6 J X 15
6 J X 15
5 1/2 J x 14

195/60 R14 – 85V
195/60 R15 – 87V
205/55 R15 – 87V 3)
175/70 R14 – 84 QM+S

2,4
2,4
2,4
2,4

2,2
2,2
2,2
2,2

2,5
2,5
2,5
2,5

3,2
3,2
3,2
3,2

X20XEV

5 1/2 J x 14
6 J X 15

195/60 R14 – 85V
195/60 R15 – 87V

2,5
2,4

2,3
2,2

2,5
2,3

2,9
2,7

C20LET


6 J X 15
6 J X 15
4 J X 15

205/50 ZR 16 3)
195/60 R15 – 87 QM+S
T 125/85 R15 – 95 M3)

2,72)
2,4   
4,2   

2,52)
2,2   
4,2   

2,82)
2,5   
4,2   

3,42)
3,2  
4,2  

1) Tylko C20NE.
2) Przy prędkościach do 180 km/h ciśnienie można obnizyć o 0,4 MPa (ciśnieni komfortowe jazdy).
3) Rozmiar ten nie może być używany jako opony zimowe. nie można zakładać łańcuchów przeciwśniegowych.

Tabela zawiera wartości ciśnienia w kołach, jednak ze względu na rozwój technologii związanych z produkcją opon mogą one się zmieniać. Zgodnie z przepisami minimalna głębokość bieżnika to 1,6mm, jednak zalecana głębokość wynosi 2mm dla opon letnich i 4mm dla opon zimowych. Przy sportowym sposobie jazdy zalecą się zwiększyć ciśnienie 0,02MPa licząc od podstawowych wartości dla wybranego obciążenia.W przypadku holowania przyczepy należy zwiększyć ciśnienie do maksymalnego dopuszczalnego. Wartości ciśnienia odnoszą się do pomiarów zimnych opon. W przypadku dokonywania pomiarów po dłuższej jeździe – ciepłych oponach – ciśnienie może wzrosnąć w zakresie 0,02MPa do 0,04MPa. Ciśnienie w kole zapasowym powinno być maksymalne dopuszczalne. 

Oznakowanie 185/70 R14-88H

185szerokość opony w mm
70stosunek wysokości do szerokości (wysokość przekroju wynosi 70% szerokości opony), w przypadku braku informacji o proporcji wynosi on 82% dla opon diagonalnych
Ropona radialna
14średnica obręczy w calach 89 – wyróżnik nośności
88indeks nośności
Hklasa prędkości maksymalnej (poniżej dokładny opis w tabeli wszystkich klas)
  M+S bieżnik zimowy (Mud + Snow)

Literowe oznaczenia prędkości  

Oznaczenie literowePrędkość maksymalna [km/h]
Q160
S180
T190
H210
V240
W270

 Data produkcji DOT CUL2 UM8 288 < TUBELESS

DOTDepartament of Transportation (ministerstwo Transportu USA)
CUskrót oznaczający producenta
L2wielkość opony
UM8wykonanie opony
288data produkcji – 28 tydzień produkcji 1998 roku
<symbol dziesięciolecia (1990 – 1999)
TUBELESS/TYBETYPEbezdętkowa/z dętką

Oznakowanie obręczy 5 1/2 J x 14 ET39

5 1/2szerokość obręczy między obrzeżami w calach
Jliterowe oznaczenie wysokości i zarysu obrzeża obręczy (B – niższe obrzeże)
xoznaczenie jednoczęściowej obręczy wgłębionej
15średnica obręczy w calach
ET39głębokość przetłoczenia w mm (39mm)

Uwagi dotyczące eksploatacji 

– w przypadku zamiany kół miejscami nie należy zmieniać kierunku ich obrotu,
– w przypadku zdejmowania koła zaleca się zaznaczanie położenia koła względem piasty, aby móc ponownie zamontować w tym samym położeniu (zwłaszcza w przypadku, gdy koła były “doważane” na samochodzie),
– zabrudzone powierzchnie styku, gwinty i łby śrub powinny zostać oczyszczone,
– na powierzchnie centrujące oraz łby śrub nałożyć cienką warstwę smaru do łożysk tocznych (nie wolno smarować gwintów),
– moment dokręcania kół wynosi 110Nm (śruby zabezpieczające przed kradzieżą powinno dokręcać się z mniejszą siłą),
– wyważanie kół powinno być przeprowadzone przynajmniej raz na 2 lata oraz przy każdej zmianie ogumienia,
– niewyważone koła mogą powodować drgania w określonych zakresach prędkości, a z czasem doprowadzić do uszkodzeń elementów zawieszenia (przegubów, przekładni kierowniczej, amortyzatorów),
– należy unikać mycia opon myjką parową pod wysokim ciśnieniem,
– łańcuchy przeciwślizgowe można stosować na oś napędową; należy przy tym zwrócić uwagę, żeby łańcuchy były o drobnych ogniwach, które zwiększają wymiary bieżnika i opon nie więcej niż o 15mm (włącznie z zamkiem łańcucha),
– w przypadku zamontowani nowych opon należy pamiętać o ich dotarciu – przez pierwsze ok. 300km opony mają inne parametry jezdne ze względu na wygładzoną powierzchnię,

Przechowywanie opon  

– przed zdjęciem koła do składowania należy zwiększyć ciśnienie w ogumieniu – około 0,03…0,05MPa,
– opony nie mogą stykać się z olejami i smarami,
– koła powinny być składowane z dala od źródeł pola elektromagnetycznego i słońca,
– koła należy kłaść lub zawieszać za obręcze,
– w przypadku składowania opon stawiamy je pionowo i regularnie obracamy o 90 stopni, aby nie uległy odkształceniu (np. co 2-3 tygodnie),
– przed składowaniem opon/kół należy je umyć i osuszyć, następnie przejrzeć czy nie ma w bieżniku kamieni, szkieł, drutów oraz pęknięć i wybrzuszeń; jeśli wszystko zostało oczyszczone i sprawdzone konserwujemy gumę odpowiednim środkiem – zwracając uwagę na instrukcję użytkowania – niektóre środki nie mogą być stosowane na powierzchnie bieżnikowaną – wtedy konserwujemy tylko ściany boczne opony,
– miejsce powinno być chłodne, ciemne i suche,
– w przypadku felg ze stopów metali lekkich należy oczyścić je z pyłu z klocków hamulcowy, asfaltu i innych zanieczyszczeń, a następnie nałożyć odpowiedni wosk.