– poza normalnym zestawem narzedzi, bedziesz potrzebowal: klucz imbusowy No. 6 oraz klucz plaski 46 – 47(odlewy pompy niestety nie sa idealne)
mozna, rowniez wykonac wlasnorecznie taki “klucz” 🙂

Uwagi:
– wymiana pompy wody & paska rozrzadu nie jest niczym skomplikowanym, ale biorac pod uwage ze niewlasciwe, naprezenie moze spowodowac uszkodzenie silnika, czy tez szybkie zuzycie pompy wody, radze robic to z pomoca osoby, ktora robila to juz wczesniej.
Wymontowanie:

– odlaczyc akumulator od instalacji pojazdu
– wymontowac przeplywomierz powietrza, wyjac filtr powietrza, odkrecic dolna obudowe filtra powietrza

– poluzowac napinacz paska, pompy wspomagania, zdjac pasek

– poluzowac alternator, zdjac pasek alternatora

– odkrecic przewody alternatora, odkrecic gorne i dolne mocowanie alternatora wymontowac alternator

– wymontowac lape mocowania dolnego alternatora

– zdemontowac pokrywe paska rozrzadu

!!! do `93 r. za napinacz rozrzadu “robi” pompa wody !!!

– jesli wymieniamy wraz z paskiem rozrzadu pompe wody nalezy spuscic plyn chlodzacy

– ustawic na znaki kola rozrzadu oraz kolo walu korbowego

przez krecenie walem korbowym w kierunku ruchu wskazowek zegara

– poluzowac 3 sruby imbusowe mocujace pompe wody do bloku silnika

– od strony wymontowanego alternatora wloshyc klucz i obrocic w dol pompe wody, spowoduje to poluzowanie paska rozrzadu

– zdjac pasek rozrzadu
– wymontowac pompe wody

Zamontowanie:
– przed zamontowanie nowej pompy, powlec lekko specjalnym smarem powierzchnie styku z blokiem silnika
– wlozyc pompe w blok silnika i lekko dokrecic
– zalorzyc pasek rozrzadu
– obracajac kluczem pompe w gore zwiekszamy naciag paska w dol – odwrotnie
– naciag w srodkowej czesci paska mierzony miedzy kolem rozrzadu a pompa wody powinien wynoscic okolo 1cm przy dosc mocnym nacisnieciu
– dokrecic pompe wody
– wykonac pelen obrot walu korbowego sprawdzic ponownie naciag paska rozrzadu
– zamontowac i podlaczyc alternator, pokrywe paska rozrzadu, obudowe filtra, przeplywomierz powietrza, zalac swierzym plynem (jesli byla wymieniana pompa wody) podlaczyc akumulator
Uwagi koncowe:
– jesli po rozgrzaniu silnika spod maski bedzie wydobywal sie nieprzyjemny jek, swiadczy to o zbyt mocnym naciagnieciu paska rozrzadu, i jesli tego nie poprawimy, nasza pompa wody polegnie w krotkim czasie!
– przed ustawieniem na znaki rozrzadu nie zapinac zadnego z biegow, zaciagnac hamulec reczny, przestawienie w trakcie roboty w wersji lajtowej spowoduje unieruchomienie silnika, w wersji hard skrzywienie zaworow, hard core edyszyn przedziurawienie dna tloka-ow przez zawory :(, zbyt slabe naciagniecie paska spowoduje przeskoczenie nawet o kilka zebow i podobne zjawiska.
Koszty:
pasek – 75zl
pompa wody – 100zl
plyn chlodzacy 38zl
* ceny moga sie roznic w innych czesciach kraju
koszt wymiany paska i pompy w warsztacie to 70-90zl