UWAGA !! jeśli stosujemy wyważanie/doważanie kół na samochodzie musimy pamiętać o oznaczeniu położenia kół względem piasty przed ich demontażem
Przed rozpoczęciem regulacji należy przejechać się z zaciągniętym hamulcem ręcznym, nie rozpędzać zbyt mocno fury przy tym, ma to na celu usuniecie syfu i korozji znajdującej się na szczekach i tarczach.
1. Jeśli mamy taka możliwość najlepiej jest podnieść cały tył tak aby oba koła były uniesione, pozwoli to na w miarę dokładne ustawienie podobnej siły hamowania na obu kołach
2. Zdjąć koła i ustawić “piąty” otwór (bez gwintu, większy od pozostałych 4 mocujących felgę) na wprost regulatora szczek (niezbędna pomoc lampy ;)). W Vectrze z napędem kół przednich regulator znajduje się na dole, w samochodach z napędem 4×4 na górze.

3. Wprowadzić w otwór plaski wkrętak i obrócić w dół mosiężną nakrętkę regulatora aby szczeki doszły do powierzchni bębna tak aby tarcza nie dala się obrócić.
UWAGA!! przed rozpoczęciem regulacji należy sprawdzić po której stronie znajduje się tulejka w regulatora prawidłowo założony regulator powinien mieć tulejkę z prawej strony, może być sytuacja ze podczas wymiany szczek został założony odwrotnie, wtedy należy wkrętakiem podważać w gore nakrętkę regulatora.

…..niestety u mnie ktoś założył go odwrotnie:((……

4. Następnie należy cofnąć lekko nakrętkę tak aby tarcza się obracała.
5. Zaciągnąć dzwignie hamulca ręcznego na 3-4 ząbek, i dokręcić nakrętkę regulacji naciągu skoku dzwigni (na tylnej belce) tak aby koło zaczęło hamować. Regulacje starać się tak przeprowadzić aby koła hamowały z taka sama silą.

…….po tak przeprowadzonej regulacji nie mam żadnych szans na to aby ruszyć z zaciągniętym hamulcem ręcznym na 7 ząbku ……przednie koła się obracają w miejscu a tył ani drgnie ;)))
Co do hebli bębnowych …….
w Vectrach 1.4, 1.6, 1.8 hamulec awaryjny/ręczny i hamulec roboczy/podstawowy to jedno …szczęki hamulca ustawiają się samoczynnie dzięki samoregulatorom i siłownikom. Regulacja jest konieczna wtedy, gdy na przykład wymienialiśmy szczeki na nowe, wymieniany był siłownik/cylinderek ham.
– unieść tył do góry, najlepiej obie strony na raz
– sprawdzić czy ręczny daje się zaciągać bez oporów i zacięć, jeśli nie?! trzeba przyjrzeć się lince i w razie konieczności wymienić na nową.
– od wewnętrznej strony patrząc na bębny powinny znajdować się po obu stronach korki/zaślepki na tarczach/osłonach “przeciw kurzowych” ….wyjąc i oświetlić lampą otwór, końcówka dzwigni hamulca powinna się stykać ze szczeka.
– zaciągnąć dzwignie na czwarty “ząbek” i dokręcić nakrętkę na zaczepie linki, z taka siła aby koła obracały się z trudem. następnie raz jeszcze przez otwory kontrolne sprawdzić, czy końce dżwigienek stykają się z występami szczek w obu kołach.
Prawidłowo wykonana regulacja:
– dzwignia ręcznego daje zaciągnąć się do 8 “ząbka”…..jednak na “spuszczonym” ręcznym nie powinny ocierać o powierzchnie robocza bębnów.
….milej zabawy;)