i500 by Westhub

Moja przygoda z i500 rozpoczęła się zupełnie zwyczajnie, choć, można by się doszukiwać odrobiny przypadku w tym wszystkim. To były czasy, kiedy Vectra Unlimited była pewnego rodzaju podpora dla wielu z nas. Co więksi kozacy dumnie prężyli pierś w swoich mocarnych Vectrach A GT, każda Vectra B była rarytasem samym w sobie, a Cygi i jego Vectra A Turbo była bardziej snem, niż jawą…w takich okolicznościach poznałem kolegę Holgera z niemieckiego klubu mv6.de, który już wówczas posiadał Irmschera i500. i500 Była to czarna, przedliftowa Vectra B z 1997 roku, z niewyobrażalnym dla mnie wówczas, prawie 200-konnym silnikiem V6 X25XEI – myślałem sobie wtedy – nigdy takiej nie będę mieć. Jakże bardzo się myliłem…tak bardzo, ze do dziś wspominam moment, kiedy rano, czekając na samolot do Dortmundu na lotnisku i500 w irlandzkim Shannon, wyobrażałem sobie, jak to będzie, jechać swoim własnym Irmscherem i500…A wszystkiemu ”winny” mój przyjaciel Wojtas, który do tego „zła” mnie namówił. Wiec po 3 miesiącach poszukiwań auta, znalazł się piękny, srebrny, poliftowy Irmscher i500 z 2000 roku, którego bez większych namysłów kupiłem od emerytowanego niemieckiego policjanta, Petera. W trakcie zakupu okazało się, ze pierwszym właścicielem, przez 4 lata była firma Irmscher. Wtedy myślałem, ze to standard dla wszystkich oryginalnych i500. i500Nie mogłem się bardziej mylić. Auto było pierwszym wyprodukowanym egzemplarzem poliftowego i500, który służył przez 4 lata jako showcar w niemieckim Remshalden, gdzie był zarejestrowany pod irmscherowską rejestracja WN-JR 2000 – jak każdy show car Irmschera. Wielu pewnie powie: i co z tego? Dla mnie wiele…nie dość ze jest jednym z około 300 sztuk wyprodukowanych poliftowych i500, to do tego tym pierwszym! Oprócz irmscherowskich modyfikacji silnika 2.5 V6 , układu wydechowego, jezdnego i hamulcowego oraz zmian wizualnych i aerodynamicznych, auto zostało wyposażone we wszystkie wygody wersji cdx. Ciekawostka w tym aucie jest skórzana tapicerka z czerwonymi wstawkami, oferowana przez firmę Irmscher jedynie na specjalne zamówienie.
i500Moich własnych ingerencji w tym aucie było niewiele. Ograniczyły się one do zamontowania na słupku A zestawu dodatkowych wskaźników ciśnienia i temperatury oleju oraz podciśnienia w dolocie, zmiany całości podświetlenia wnętrza na bialo-czerwone, zamontowaniu szelkowych pasów Schroth oraz wymiany oryginalnego nagłośnienia na Canton Pullman z radiem Sony CDX-CA850, wzmacniaczem oraz subwooferem Magnat X-press 220. Jedynym niestandardowym elementem w tym aucie są felgi, które zamieniono na ultralekkiei500 17-calowe obręcze ATS DTM Competiton z oponami Continental Sport Contact 2.
Koniecznością było dokonanie pomiaru mocy auta na hamowni. Wynik był dość ciekawym zaskoczeniem, gdyż po korekcie SAE auto wylegitymowało się mocą maksymalna 195 ps oraz maksymalnym momentem obrotowym 261 Nm. i500Dość szybko, wyjaśniło się, skąd wziął się przyrost mocy o 1.5 ps oraz przyrost momentu o prawie 30Nm – kolega Gerhard z mv6.de tłumaczy, ze jest to zaleta wyprzedzonego rozrządu. Efektem ubocznym takiego ustawienia jest poziom HC w spalinach, oscylujący na krawędzi dopuszczalnych wartości.
Niedawno, z konieczności i faktu, iż mieszkam obecnie w samym srodku szwajcarskich Alp, zamontowane zostały zimowe opony Yokohamy na 17-calowych i500felgach Borbet.
Przyszłość auta w moich rekach jest dość niepewna, ale pewne jest to, ze jeśli No.1 i500 pozostanie moja własnością, dostanie nowe, lekkie kolo zamachowe Courtenay wraz ze sprzęgłem Courtenay Competition oraz dyferencjałem małego poślizgu Quaife. Możliwe, ze za 2-3 lata pójdę na całość i doładuje silnik dwoma turbinami, jak zrobił to Sutii z Opel Club Finnland. Możliwy jest tez inny scenariusz, proponowany przez kolege Rava, ale o tym bedzie czas w przyszłości opowiadac...

Westhub

Opel Vectra i500Opel Vectra i500Opel Vectra i500Opel Vectra i500Opel Vectra i500Opel Vectra i500Opel Vectra i500Opel Vectra i500Opel Vectra i500Opel Vectra i500Opel Vectra i500Opel Vectra i500