i500 by P@ffcio

Dla znawców i wielbicieli marki litera „I” jest niczym logo „AMG” dla Mercedesa. Firma IRMSHER, od lat związana z marką OPEL, zajmuje się szeroko pojętym tuningiem fabrycznie nowych aut. Kiedy „pozłaca” seryjny model, skutkuje to wypuszczeniem na rynek prawdziwej perły. Według pierwszych szacunków i planów specjalistów Opla i tunera z Russelsheim w Niemczech, miało powstać 500 aut. Jednakże, ze względu na olbrzymia popularność modelu oznaczonego emblematem „i500”, zdecydowano wydłużyć produkcję. Ostatecznie powstało 1300 sztuk w dwóch seriach. Jedynie 45 sztuk z pierwszej serii otrzymało bardzo charakterystyczny kolor lakieru, którego nazwa w tłumaczeniu na język polski brzmi „brokatowe złoto”, co czyniło je jeszcze bardziej ekskluzywnymi.

Co wspólnego ma z tym autem Irmscher ?

Zacznijmy od serca pojazdu, czyli silnika. Bazą do modyfikacji stał się wówczas montowany w Vectrach, Calibrach i Omegach B widlasty sześciocylindrowy dwudziesto cztero zaworowy silnik o pojemności 2498 cm3 i cechujący mocą 125 kW (170 PS), uzyskiwaną przy 6000 obrotów (do 1999 roku, od 1999 roku przy 5800 obrotów) oraz momencie obrotowym na poziomie 227 Nm przy 3200 obrotach (do 1999 roku, po 1999 roku 230 Nm). Silnik posiadał stopień sprężania 10,8:1, a całość sterowana była przez jednostkę ECU Bosch Motronic M 2.8.3. Zmiana biegów odbywała się poprzez automatyczną lub manualną skrzynię, oznaczone symbolami F23SR, F25, AF22. Po zmianach, silnik uzyskał dużo lepsze parametry użytkowe:
- zwiększono moc do 143 kW (194 PS) dostępną przy 6500 obrotów,
- zwiększono moment obrotowy do 240 Nm przy 3500 obrotów,
- zmieniono parametry i zoptymalizowano krzywki wałków ssących i wydechowych,
- zmodyfikowano oprogramowanie ECU.

Modyfikacje objęły nie tylko silnik ale także zawieszenie, karoserię i wnętrze pojazdu. Zawieszenie, by nadać sportowego szlifu, zostało lekko utwardzone i obniżone o 20 mm w stosunku do serii. Seryjne tarcze hamulcowe o średnicy 288 mm zostały zastąpione zestawem nacinanych tarcz ATE o średnicy 308 mm (przód). Oryginalne felgi wydały się za małe i zostały zastąpione przepięknymi 17” obręczami firmowanymi przez markę BBS wraz z oponami o szerokości 215 mm. Z zewnątrz widać najwięcej zmian – przeprojektowany przedni zderzak, tylni zderzak, progi boczne. Całość wieńczy sportowy dwu wylotowy wydech. Wnętrze także zostało diametralnie przebudowane. Nowe, sportowe, skórzane siedzenia Recaro, aluminiowe lub tytanowe wstawki na kokpicie, skrzynie biegów. Oryginalna kierownica została wymieniona na trójramienną.

Właściwości jezdne

Niemal 1400 kg trzeba „ruszyć z miejsca”. Kiedy to już nastąpi, pięknie grający silnik rozpędza auto do pierwszych 100 km/h w 7,9 sek. Wskazówka licznika zakończy swój „sprint” na 235 km/h. Nie jest to jednak prędkość maksymalna –do osiągnięcia jest 260 km/h. Zawieszenie jest sztywne, lekko sportowe. W zakrętach auto, ze względu na dużej wagi silnik umieszczony tuż za przednia osią, jest trochę nadsterowne. Spalanie w cyklu mieszanym wynosi 11 l. Wynik do uzyskania poza miastem to 7 l, natomiast w mieście ok. 14 l.
Od dnia kiedy zacisnąłem palce na kluczykach od Rudej trochę się w niej zmieniło:

- silnik
* założone lekkie koło zamachowe Courtney Sport (z 15 kg na 5,4 kg),
* założone lekkie aluminiowe koło pasowe
* wymieniona fabryczna jednostka ECU na komputer KMS typu stand-alone,
* wymieniony fabryczny system dolotowy na pierwszy w Vectrze w Polsce sześcioprzepustnicowy „ITB” produkcji JENVEY Dynamics – „Individual Throttle Bodies” czyli każdy cylinder silnika jest zasilany powietrzem przez oddzielną przepustnicę,
* założona blokada mechanizmu różnicowego Quaife – zapewniająca płynny rozdział momentu obrotowego na koła.
* zmieniony lewarek zmiany biegów na tzw. „short-shifter” skracający skok lewarka o 50%,
* wymienione przewody wysokiego napięcia na MAGNECOR,
* wymienione świece na 4-elektrodowe BERU.

- zawieszenie i hamulce
* wymienione fabryczne zawieszenie na zestaw gwintowany KONI Coil Over – regulowana wysokość auta i siła tłumienia,
* rozpórka kielichów przód z polerowanego aluminium – INXX,
* wymienione przewody hamulcowe na teflonowe w stalowym oplocie GOODRIDGE,
* wymieniony płyn hamulcowy na Motul RBF 600,
* tarcze hamulcowe przód i tył zmienione na obustronnie nacinane TAROX G88,
* wymienione felgi na BBS Motorsport 18”maksymalnie zbliżone do BBR RX,

- wydech
* wycięty katalizator, wspawany tłumik przelotowy MG MOTORSPORT,
* wymieniony układ wydechowy na kwasoodporny 2,5”,

- car-audio
* fabryczne radio przełożone do schowka, w to miejsce Alpine IVA-D105R,
* głośniki drzwi przód – Helix Esprit wraz ze zwrotnicami,
* zmienione okablowanie,
* między fotelami przód zainstalowany ekran LCD Alpine o przekątnej 10” wraz z dwoma parami bezprzewodowych słuchawek,
* w bagażniku wylądował subwoofer Alpine 30cm,
* adapter Alpine- bluetooth,