Vectra 2000

Opel Vectra 2000 16V i 2000 16V 4x4. Oplowski, 4 drzwiowy sedan, produkowany w latach 1989-1992. Wśród sympatyków modelu Opla Vectry A, był i jest to jeden z najbardziej poszukiwanych i atrakcyjnych modeli, zaraz po kultowym modelu Vectry A Turbo 4x4. Auto produkowane było jedynie w wersji nadwoziowej sedan i różniło się od pozostałych modeli Vectry. Różnice były znaczące, między innymi: obniżone zawieszenie, stylistyka nadwozia oraz wyposażenie wewnętrzne, które to wyróżniały to auto w tamtym jak i w obecnym czasie na drogach. Zderzaki o całkowicie zmienionym designie, wlot powietrza tzw. grill odbiegający wyglądem od innych modeli. Oświetlenie tylne wyróżniające się dymionymi światłami. Spojler tylnej pokrywy bagażnika, nakładki klapy bagażnika, drzwi i listw progowych.System ABS, bogate wyposażenie elektryczne, klimatyzacja, komputer pokładowy, kubełkowe fotele i wiele innych rozwiązań były niemal zawsze w wyposażeniu Vectry A 2000 16V. To wszystko powodowało, że auto było z daleka rozpoznawalne przez znawców modeli Opla. Model ten był produkowany wyłącznie z silnikiem C20XE, czterocylindrowym, dwulitrowym, stupiędziesięciokonnym, szesnastozaworowym silnikiem produkcji. Opla z takimi rozwiązaniami jak chłodnica oleju i żebrowana aluminiowa miska olejowa wspomagające chłodzenie oleju w tym silniku Spalanie paliwa w tej jednostce było podobne do aut z mniejszą pojemnością, a zarazem prędkość i przyśpieszenie na poziomie 8,5 sekundy do 100 km/h górowały nad wieloma autami z silnikami o większej mocy i pojemności, dzięki czemu pozwalał poruszać się dynamicznie po drogach.Konstrukcja ta, pozwalała na osiąganie mocy dwustu koni bez doładowania.
Silniki różniły sie między sobą w pewnych okresach produkcji elektronicznym systemem wtrysku benzyny i zapłonu, Motronic M2.5 w starszych, oraz w nowszych Motronic M2.8, jak i niektórymi elementami osprzętu.Widoczne dla laika na pierwszy rzut oka róznice, to tzw. aparat zapłonowy w starszym wydaniu, oraz moduł zapłonowy w nowszych wersjach, oraz trudniejsze to różnica w głowicach.Silnik wyposażany był w trzy głowice dwóch producentów. Dwie wersje głowic firmy Kolben & Schmidt -- KS400 i KS700 z których ta druga była lepszej jakości. Oraz firmy Cosworth która była najlepszej jakości i różniła sie od poprzednich progiem na odlewie po prawej części silnika, oraz sygnaturą COSCAST od spodu głowicy przy jednym z cylindrów.
Mówiąc o Vectrze 2000 16V nie można zapomnieć o często stosowanym w tym modelu napędzie na obie osie. Napęd zaprojektowany przez firme Steyr, przekazujący stały napęd na obie osie z wykorzystaniem sprzęgła wiskotycznego, opróczstandardowych cześci napedów 4x4 jak tylni most i wał napędowy, można było poznać w pewien nietypowy sposób, wręcz z opaską na oczach. Siadając na fotelu kierowcy, oczywiście w wersji europejskiej, z prawej strony przy tunelu środkowym nadwozia, można było wyczuć stopą wybrzuszenie nadwozia świadczące o umieszczonej skrzynce rozdzielczej 4x4.

Czowa