dodano: 17 czerwca 2004

 

 

Silnik

Koło tarczowe

Rozmiar opony

 ET  

Ciśnienie [MPa]

Połowa obciążenia

Pełne obciążenie

Sedan

X16SZR

5 1/2 J x 14

175/70 R14-84T

39

2,3

2,3

2,4

3,0

X16XEL

5 1/2 J x 14

185/70 R14-88H

39

2,0

2,0

2,1

2,7

X18XE

5 1/2 J x 14

185/70 R14-88H

39

2,2

2,2

2,3

2,9

X20XEV

6 J x 15

195/65 R15-91V

49

2,1

2,1

2,2

2,8

X25XE

6 J x 15

195/65 R15-91V

49

2,4

2,2

2,5

3,1

X17DT

5 1/2 J x 14

175/70 R14-84T

39

2,5

2,5

2,5

3,1

X20DTL

5 1/2 J x 14

185/70 R14-88H

39

2,3

2,3

2,4

3,0

Kombi

X16SZR

5 1/2 J x 14

185/70 R14-88H

39

2,0

2,0

2,1

3,0

X16XEL

5 1/2 J x 14

185/70 R14-88H

39

2,0

2,0

2,1

3,0

 X18XE

5 1/2 J x 14

185/70 R14-88H

39

2,1

2,1

2,2

3,1

X20XEV

6 J x 15

195/65 R15-91V

49

2,0

2,0

2,1

3,0

 X25XE

6 J x 15

195/65 R15-91V

49

2,3

2,1

2,4

3,3

 X17DT

5 1/2 J x 14

185/70 R14-88H

39

2,1

2,1

2,2

3,1

X20DTL

5 1/2 J x 14

185/70 R14-88H

39

2,3

2,3

2,4

3,3

 

Tabela zawiera wartości ciśnienia w kołach, jednak ze względu na rozwój technologii związanych z produkcją opon mogą one się zmieniać. Zgodnie z przepisami minimalna głębokość bieżnika to 1,6mm, jednak zalecana głębokość wynosi 2mm dla opon letnich i 4mm dla opon zimowych. Przy sportowym sposobie jazdy zalecą się zwiększyć ciśnienie 0,02MPa licząc od podstawowych wartości dla wybranego obciążenia.

W przypadku holowania przyczepy należy zwiększyć ciśnienie do maksymalnego dopuszczalnego. Wartości ciśnienia odnoszą się do pomiarów zimnych opon. W przypadku dokonywania pomiarów po dłuższej jeździe - ciepłych oponach - ciśnienie może wzrosnąć w zakresie 0,02MPa do 0,04MPa. Ciśnienie w kole zapasowym powinno być maksymalne dopuszczalne.

 

Silnik

 

Wymiary opon

Obręcz koła

ET (mm)

16SZ 2

1

x

175/70 R14-84T

5 1/2 J x 14

stalowa

39

2

x

185/70 R14-88T

5 1/2 J x 14

stalowa

39

1/2/3 

s

195/65 R15-91T

6 J x 15

LM

49

X16SZR

1/2

x

175/70 R14-84T

5 1/2 J x 14

stalowa

39

X16XEL

1/2

x

185/70 R14-88H (MT)

5 1/2 J x 14

stalowa

39

1/2

x

185/70 R14-88T (AT)

5 1/2 J x 14

stalowa

39

X16XEL

1/2

s

195/65 R15-91H (MT)

6 J x 15

LM

49

1/2

s

195/65 R15-91T (AT)

6 J x 15

LM

49

X18XE

1/2/4

x

185/70 R14-88H

5 1/2 J x 14

stalowa

39

3

x

195/65 R15-91H

6 J x 15

LM

49

1/2/4

s

195/65 R15-91H

6 J x 15

LM

49

20NEJ

1

x

185/70 R14-88H

5 1/2 J x 14

stalowa

39

3/4

x

195/65 R15-91H

6 J x 15

LM

49

1

s

195/65 R15-91H

6 J x 15

LM

49

X20XEV

1/2

x

195/65 R15-91V

6 J x 15

stalowa

49

3/4

x

195/65 R15-91V

6 J x 15

LM

49

1/2

s

195/65 R15-91V

6 J x 15

LM

49

2/3/4

s

205/60 R15-91V (a)

6 J x 15

LM

49

X25XE

2/3

x

195/65 R15-91V

6 J x 15

stalowa

49

2/3

s

205/60 R15-91V (a)

6 J x 15

LM

49

X17DT

1

x

175/70 R14-84T

5 1/2 J x 14

stalowa

39

2

x

185/70 R14-88T

5 1/2 J x 14

stalowa

39

3

x

195/65 R15-91T

6 J x 15

LM

49

1/2

s

195/65 R15-91T

6 J x 15

LM

49

X20DTL

1

x

175/70 R14-84T

5 1/2 J x 14

stalowa

39

2

x

185/70 R14-88T

5 1/2 J x 14

stalowa

39

3

x

195/65 R15-91T

6 J x 15

LM

49

1/2

s

195/65 R15-91T

6 J x 15

LM

49

 

1/2/3/4

 GL / CD / CDX / Sport

x

ogumienie seryjne 

s

wyposażenie dodatkowe fabryczne

LM

obręcz ze stopu lekkiego

ET

głębokość przetłoczenia w mm

MT/AT

 manualna/automatyczna skrzynia biegów

  (a) 

nie można stosować jako opon zimowych

Oznakowanie185/70 R14-88H

185

szerokość opony w mm

70

stosunek wysokości do szerokości (wysokość przekroju wynosi 70% szerokości opony), w przypadku braku informacji o proporcji wynosi on 82% dla opon diagonalnych

R

opona radialna

14

średnica obręczy w calach 89 - wyróżnik nośności

88

indeks nośności

H

klasa prędkości maksymalnej (poniżej dokładny opis w tabeli wszystkich klas)

  M+S 

bieżnik zimowy (Mud + Snow)

Literowe oznaczenia prędkości  

Oznaczenie literowe

Prędkość maksymalna [km/h]

Q

160

S

180

T

190

H

210

V

240

W

270

 Data produkcji DOT CUL2 UM8 288 < TUBELESS

DOT

Departament of Transportation (ministerstwo Transportu USA)

CU

skrót oznaczający producenta

L2

wielkość opony

UM8

wykonanie opony

288

data produkcji - 28 tydzień produkcji 1998 roku

<

symbol dziesięciolecia (1990 - 1999)

TUBELESS/TYBETYPE

bezdętkowa/z dętką

Oznakowanie obręczy 5 1/2 J x 14 ET39

5 1/2

szerokość obręczy między obrzeżami w calach

J

literowe oznaczenie wysokości i zarysu obrzeża obręczy (B - niższe obrzeże)

x

oznaczenie jednoczęściowej obręczy wgłębionej

15

średnica obręczy w calach

ET39

głębokość przetłoczenia w mm (39mm)

Uwagi dotyczące eksploatacji 

- w przypadku zamiany kół miejscami nie należy zmieniać kierunku ich obrotu,

- w przypadku zdejmowania koła zaleca się zaznaczanie położenia koła względem piasty, aby móc ponownie zamontować w tym samym położeniu (zwłaszcza w przypadku, gdy koła były "doważane" na samochodzie),

- zabrudzone powierzchnie styku, gwinty i łby śrub powinny zostać oczyszczone,

- na powierzchnie centrujące oraz łby śrub nałożyć cienką warstwę smaru do łożysk tocznych (nie wolno smarować gwintów),

- moment dokręcania kół wynosi 110Nm (śruby zabezpieczające przed kradzieżą powinno dokręcać się z mniejszą siłą),

- wyważanie kół powinno być przeprowadzone przynajmniej raz na 2 lata oraz przy każdej zmianie ogumienia,

- niewyważone koła mogą powodować drgania w określonych zakresach prędkości, a z czasem doprowadzić do uszkodzeń elementów zawieszenia (przegubów, przekładni kierowniczej, amortyzatorów),

- należy unikać mycia opon myjką parową pod wysokim ciśnieniem,

- łańcuchy przeciwślizgowe można stosować na oś napędową; należy przy tym zwrócić uwagę, żeby łańcuchy były o drobnych ogniwach, które zwiększają wymiary bieżnika i opon nie więcej niż o 15mm (włącznie z zamkiem łańcucha),

- w przypadku zamontowani nowych opon należy pamiętać o ich dotarciu - przez pierwsze ok. 300km opony mają inne parametry jezdne ze względu na wygładzoną powierzchnię,

Przechowywanie opon  

- przed zdjęciem koła do składowania należy zwiększyć ciśnienie w ogumieniu - około 0,03...0,05MPa,

- opony nie mogą stykać się z olejami i smarami,

- koła powinny być składowane z dala od źródeł pola elektromagnetycznego i słońca,

- koła należy kłaść lub zawieszać za obręcze,

- w przypadku składowania opon stawiamy je pionowo i regularnie obracamy o 90 stopni, aby nie uległy odkształceniu (np. co 2-3 tygodnie),

- przed składowaniem opon/kół należy je umyć i osuszyć, następnie przejrzeć czy nie ma w bieżniku kamieni, szkieł, drutów oraz pęknięć i wybrzuszeń; jeśli wszystko zostało oczyszczone i sprawdzone konserwujemy gumę odpowiednim środkiem - zwracając uwagę na instrukcję użytkowania - niektóre środki nie mogą być stosowane na powierzchnie bieżnikowaną - wtedy konserwujemy tylko ściany boczne opony,

- miejsce powinno być chłodne, ciemne i suche,

- w przypadku felg ze stopów metali lekkich należy oczyścić je z pyłu z klocków hamulcowy, asfaltu i innych zanieczyszczeń, a następnie nałożyć odpowiedni wosk.


Pepin

Copyright (c) Vectra Unlimited, 2004


<<wróć


  Created by Vectra Unlimited TEAM
Designed by Patryk PiePciński