Narzędzia:
- klucz torx T27
- klucz imbus rozmiar 5mm
- opcjonalnie kombinerki i klucz ze zdjęcia
- klucz do świec rozmiar 16mm z przedłużką
- opcjonalnie śruba mocująca symbol 90 501 824 (12 08 425) (4 szt.)
- opcjonalnie pasta do śrub (przeciw zapiekaniu)
- moduł zapłonowy symbol 90 458 250 (12 08 071) (SIEMENS 5WK9 061 1)
- przewody wysokiego napięcia - symbol 90 478 571 (16 12 598)
- świece zapłonowe 4szt. (oznaczenia na dole strony)


Opis czynności:
Odkręcamy osłonę przewodów WN oraz świec zapłonowych za pomocą klucza imbus - śruby zaznaczone na zdjęciu czerwonymi strzałkami (A). Następnie zdejmujemy z kroćców modułu zapłonowego przewody WN - żółte strzałki (B).

Wyciągamy przewody WN z gniazd świec zapłonowych - zapamiętujemy lub korzystamy ze zdjęć - kolejność cylindrów - opisana jest na zdjęciach za pomocą cyfr od 1 do 4. Oryginalne przewody WN (np. BERU) maja opisane numery cylindrów na opaskach - czerwona strzałka (E). Ponadto posiadają zabezpieczenia - czerwona strzałka (F). Obok pokazane są najtańsze przewody, nie posiadające takich dodatków.

Wypinamy wtyk wiązki przewodów od ECU - żółta strzałka (C). Następnie wykręcamy cztery śruby (torx T27) mocujące DIS-a do adapetru - żółte strzałki (D). Przed przystąpieniem do prac należy te śruby wcześniej spryskać WD40 lub innym podobnym środkiem. Może zdarzyć się, że będzie potrzebny solidniejszy klucz z regulowaną zaciskana średnicą (patrz zdjęcie z narzędziami).

Oczyszczamy miejsce mocowania modułu zapłonowego - czerwone strzałki (G) i zakładamy nowy moduł.

Przykręcamy czterema śrubami (D) za pomocą klucza T27 i momentem 8Nm (Gwinty śrub profilaktycznie można posmarować dowolna pastą zapobiegającą zapiekaniu). Podłączamy wtyk wiązki przewodów do moduły wzmocnienia bezpośredniego (C). Podłączamy przewody WN wg kolejności cylindrów do modułu.

Wykręcamy świece zapłonowe w dowolnej kolejności pamiętając żeby nie poparzyć się. Klucz rozmiar 17mm z przedłużką można kupić na dowolnej stacji benzynowej. Podczas montowania zachowujemy ostrożność, aby świece nie spadły nam co może spowodować ich uszkodzenie - zmianę szczeliny. Świece dokręcamy momentem 25Nm. Podłączamy przewody WN wg kolejności do świec zapłonowych. Przykręcamy osłonę za pomocą klucza imbus (A) i moment dokręcania 3Nm. Uruchamiamy samochód w celu sprawdzenia.

Oznaki zużytych/uszkodzonych przewodów WN i/lub modułu wzmocnienia bezpośredniego DIS:
- "szarpanie", nierówna praca silnika,
- "dziura w obrotach" podczas przyspieszania - gwałtownego naciśnięcia pedału przyspieszenia,
- w przypadku samochodów wyposażonych w instalację gazową - "strzały gazu",
- "gubienie" iskry - nie pracują wszystkie cylindry.

Dodatkowe dane techniczne:
Cewka zapłonowa / specjalna, podwójna, połączona z modułem wzmocnienia zapłonu, zamocowana do głowicy nad skrzynką przekładniową
Rezystancja:
- uzwojenia pierwotnego / niemierzalna,
- uzwojenia wtórnego 8000 +/- 50 Om.
Kolejność zapłonu / zapłon równoczesny w cylindrach 1 i 4 oraz 2 i 3 (jedna iskra wykorzystywana, druga tracona - cylinder nr 1 od strony napędu rozrządu)
Świece zapłonowe:
- modele 1996 / Bosch FR 8 LDC 4,
- od modeli 1997 / Bosch FR 8 LDCU
 &nbspsymbol Opel 90542918 (12 14 455),
 &nbspsymbol Vauxhall 911149686 (91 132 006).
Odstęp elektrod 0,9...1,1 mm

Pepin

Copyright (c) Vectra Unlimited, 2004


<<wróć


  Created by Vectra Unlimited TEAM
Designed by Patryk PiePciński