Narzędzia:
- miernik uniwersalny,
- śrubokręt (opaski zaciskające).

Opis czynności:
Przepływomierz jest umieszczony na rurze powietrza dolotowego między filtrem powietrza a przepustnicą. W celu wymontowania przepływomierza wystarczy poluzować opaski metalowe z obu stron tak aby rury plastikowe zsunęły się.

Zasada działania:
Wewnątrz przepływomierza są umieszczone dwa druciki, jeden za drugim. Powietrze wlotowe w pierwszej kolejności natrafia na pierwszy z nich, który najprawdopodobniej pełni rolę rezystora do pomiaru temperatury powietrza. Drugi drucik jest podgrzewany do temperatury o 100 stopni Celsjusza większej niż zmierzona przez pierwszy drucik. Np. powietrze wlotowe ma temperaturę 20 stopni Celsjusza to drucik zostanie podgrzany do 120 stopni Celsjusza. Jeżeli przez przepływomierz przepuścimy większą ilość powietrza to zaczniemy chłodzić ten rozgrzany drucik. Elektroniczny układ regulacji będzie dążył do tego aby temperatura drucika zawsze była o 100 stopni Celsjusza większa od przepływającego powietrza, więc zacznie zwiększać prąd płynący przez drucik. Układ pomiarowy w przepływomierzu kontroluje ciągle wartość prądu płynącego przez drucik, który jest proporcjonalny do masy zasysanego powietrza. Układ zamienia prąd na napięcie. W konsekwencji całego procesu pomiarowego na wyjściu przepływomierza dostajemy napięcie proporcjonalne do masy zasysanego powietrza.

Opis wyprowadzeń:

1- masa przepływomierza (brązowy),
2- sygnał wyjściowy z przepływomierza do układu sterującego SIMTEC (niebiesko-czarny),
3- zasilanie przepływomierza +12V (czerwono-niebieski),
4- końcówka podłączona bezpośrednio przewodem do sterownika SIMTEC (brązowo-zielony), prawdopodobnie masa dla sygnału wyjściowego.

Pomiary napięć na przepływomierzu:
Masa do przepływomierza jest podana na stałe (pin nr 1). Zasilanie do przepływomierza (pin nr 3) dochodzi po przekręceniu stacyjki. Jest podawane poprzez przekaźnik K68 (sterowany z SIMTEC'a) bezpośrednio z akumulatora. Sygnał wyjściowy (pin nr 2) jest wypracowany w przepływomierzu i trafia bezpośrednio do układu SIMTEC. Jest to sygnał napięciowy, którego wartość zależy od ilości powietrza zasysanego do silnika a to z kolei przekłada się na prędkość obrotową silnika. Przy wolnych obrotach (900 obr/min) napięcie wynosi od 0,3V do 0,4V. W miarę zwiększania obrotów napięcie wzrasta i przy 6000 obr/min osiąga wartość około 4V. Końcówka nr 4 jest w przepływomierzu na stałe zwarta do masy (bądź rezystancja to jest mniejsza od 0,1 Oma), nie pojawia się tam żadne napięcie.
Uwaga: Napięcia były zmierzone względem masy multimetrem cyfrowym. Pomiar sygnału wyjściowego z przepływomierza został zmierzony przy zapiętej wtyczce (sygnał był obciążony wejściem sterownika SIMTEC).

Uwagi serwisowe:
Oprócz wykonania pomiarów zalecam wymontowanie przepływomierza i sprawdzenie czy w środku nie jakiś zabrudzeń. Druciki powinny być czyste i błyszczące, no i oczywiście nie przerwane. Mogą jedynie wystąpić odbarwienia metalu spowodowane podgrzewaniem drucika. Należy się z tym obchodzić delikatnie bo druciki są bardzo cienkie.

Brysi

Copyright (c) Vectra Unlimited, 2004


<<wróć


  Created by Vectra Unlimited TEAM
Designed by Patryk PiePciński