dodano: 17 lipca 2005

 

Wszystkie obręcze mają głebokość wytłoczenia czyli ET równą 49 mm.

Napęd

Silnik

Obręcz

Opona radialna bezdętkowa

Ciśnienie w oponach (MPa)

Obciążenie częściowe

  Obciążenie pełne  

Przód

  Tył  

Przód

  Tył  

kół przenich


14NV, X16SZ, 16SV
E16NZ, C16NZ,
E18NVR
17YD, 17DR


5 1/2 J x 14
5 1/2 J x 14
6 J X 15
5 1/2 J x 14


175/70 R14 - 84T
195/60 R14 - 85V
195/60 R15 - 87T lub V
185/70 R13 - 84 QM+S


2,0
2,0
2,0
2,0


1,8
1,8
1,8
1,8


2,2
2,2
2,2
2,2


2,4
2,4
2,4
2,4


C18NZ, 18SV
17TD


5 1/2 J x 14
5 1/2 J x 14
6 J X 15


175/70 R14 - 84T
195/60 R14 - 85V
195/60 R15 - 87T


2,2
2,2
2,2


2,0
2,0
2,0


2,4
2,4
2,4


2,6
2,6
2,6


C20NE,
C20XE


5 1/2 J x 141)
6 J X 15
5 1/2 J x 14


195/60 R14 - 85V1)
195/60 R15 - 87V
175/70 R14 - 84 QM+S


2,4
2,4
2,4


2,2
2,2
2,2


2,5
2,5
2,5


2,7
2,7
2,7


X20XEV


5 1/2 J x 14
6 J X 15


195/60 R14 - 85V
195/60 R15 - 87V


2,5
2,4


2,3
2,2


2,7
2,5


2,9
2,7


X25XE


6 J X 15
6 J X 15


195/60 R15 - 87V
195/60 R15 - 87QM+S


2,72)
2,7   


2,52)
2,5   


2,82)
2,8   


3,02)
3,0  

4 X 4


C20NE




5 1/2 J x 14
6 J X 15
6 J X 15
5 1/2 J x 14


195/60 R14 - 85V
195/60 R15 - 87V
205/55 R15 - 87V 3)
175/70 R14 - 84 QM+S


2,4
2,4
2,4
2,4


2,2
2,2
2,2
2,2


2,5
2,5
2,5
2,5


3,2
3,2
3,2
3,2


X20XEV


5 1/2 J x 14
6 J X 15


195/60 R14 - 85V
195/60 R15 - 87V


2,5
2,4


2,3
2,2


2,5
2,3


2,9
2,7


C20LET



6 J X 15
6 J X 15
4 J X 15


205/50 ZR 16 3)
195/60 R15 - 87 QM+S
T 125/85 R15 - 95 M3)


2,72)
2,4   
4,2   


2,52)
2,2   
4,2   


2,82)
2,5   
4,2   


3,42)
3,2  
4,2  

1) Tylko C20NE.
2) Przy prędkościach do 180 km/h ciśnienie można obnizyć o 0,4 MPa (ciśnieni komfortowe jazdy).
3) Rozmiar ten nie może być używany jako opony zimowe. nie można zakładać łańcuchów przeciwśniegowych.

 

Tabela zawiera wartości ciśnienia w kołach, jednak ze względu na rozwój technologii związanych z produkcją opon mogą one się zmieniać. Zgodnie z przepisami minimalna głębokość bieżnika to 1,6mm, jednak zalecana głębokość wynosi 2mm dla opon letnich i 4mm dla opon zimowych. Przy sportowym sposobie jazdy zalecą się zwiększyć ciśnienie 0,02MPa licząc od podstawowych wartości dla wybranego obciążenia.

W przypadku holowania przyczepy należy zwiększyć ciśnienie do maksymalnego dopuszczalnego. Wartości ciśnienia odnoszą się do pomiarów zimnych opon. W przypadku dokonywania pomiarów po dłuższej jeździe - ciepłych oponach - ciśnienie może wzrosnąć w zakresie 0,02MPa do 0,04MPa. Ciśnienie w kole zapasowym powinno być maksymalne dopuszczalne.

 

Oznakowanie 185/70 R14-88H

185

szerokość opony w mm

70

stosunek wysokości do szerokości (wysokość przekroju wynosi 70% szerokości opony), w przypadku braku informacji o proporcji wynosi on 82% dla opon diagonalnych

R

opona radialna

14

średnica obręczy w calach 89 - wyróżnik nośności

88

indeks nośności

H

klasa prędkości maksymalnej (poniżej dokładny opis w tabeli wszystkich klas)

  M+S 

bieżnik zimowy (Mud + Snow)

Literowe oznaczenia prędkości  

Oznaczenie literowe

Prędkość maksymalna [km/h]

Q

160

S

180

T

190

H

210

V

240

W

270

 Data produkcji DOT CUL2 UM8 288 < TUBELESS

DOT

Departament of Transportation (ministerstwo Transportu USA)

CU

skrót oznaczający producenta

L2

wielkość opony

UM8

wykonanie opony

288

data produkcji - 28 tydzień produkcji 1998 roku

<

symbol dziesięciolecia (1990 - 1999)

TUBELESS/TYBETYPE

bezdętkowa/z dętką

Oznakowanie obręczy 5 1/2 J x 14 ET39

5 1/2

szerokość obręczy między obrzeżami w calach

J

literowe oznaczenie wysokości i zarysu obrzeża obręczy (B - niższe obrzeże)

x

oznaczenie jednoczęściowej obręczy wgłębionej

15

średnica obręczy w calach

ET39

głębokość przetłoczenia w mm (39mm)

Uwagi dotyczące eksploatacji 

- w przypadku zamiany kół miejscami nie należy zmieniać kierunku ich obrotu,

- w przypadku zdejmowania koła zaleca się zaznaczanie położenia koła względem piasty, aby móc ponownie zamontować w tym samym położeniu (zwłaszcza w przypadku, gdy koła były "doważane" na samochodzie),

- zabrudzone powierzchnie styku, gwinty i łby śrub powinny zostać oczyszczone,

- na powierzchnie centrujące oraz łby śrub nałożyć cienką warstwę smaru do łożysk tocznych (nie wolno smarować gwintów),

- moment dokręcania kół wynosi 110Nm (śruby zabezpieczające przed kradzieżą powinno dokręcać się z mniejszą siłą),

- wyważanie kół powinno być przeprowadzone przynajmniej raz na 2 lata oraz przy każdej zmianie ogumienia,

- niewyważone koła mogą powodować drgania w określonych zakresach prędkości, a z czasem doprowadzić do uszkodzeń elementów zawieszenia (przegubów, przekładni kierowniczej, amortyzatorów),

- należy unikać mycia opon myjką parową pod wysokim ciśnieniem,

- łańcuchy przeciwślizgowe można stosować na oś napędową; należy przy tym zwrócić uwagę, żeby łańcuchy były o drobnych ogniwach, które zwiększają wymiary bieżnika i opon nie więcej niż o 15mm (włącznie z zamkiem łańcucha),

- w przypadku zamontowani nowych opon należy pamiętać o ich dotarciu - przez pierwsze ok. 300km opony mają inne parametry jezdne ze względu na wygładzoną powierzchnię,

Przechowywanie opon  

- przed zdjęciem koła do składowania należy zwiększyć ciśnienie w ogumieniu - około 0,03...0,05MPa,

- opony nie mogą stykać się z olejami i smarami,

- koła powinny być składowane z dala od źródeł pola elektromagnetycznego i słońca,

- koła należy kłaść lub zawieszać za obręcze,

- w przypadku składowania opon stawiamy je pionowo i regularnie obracamy o 90 stopni, aby nie uległy odkształceniu (np. co 2-3 tygodnie),

- przed składowaniem opon/kół należy je umyć i osuszyć, następnie przejrzeć czy nie ma w bieżniku kamieni, szkieł, drutów oraz pęknięć i wybrzuszeń; jeśli wszystko zostało oczyszczone i sprawdzone konserwujemy gumę odpowiednim środkiem - zwracając uwagę na instrukcję użytkowania - niektóre środki nie mogą być stosowane na powierzchnie bieżnikowaną - wtedy konserwujemy tylko ściany boczne opony,

- miejsce powinno być chłodne, ciemne i suche,

- w przypadku felg ze stopów metali lekkich należy oczyścić je z pyłu z klocków hamulcowy, asfaltu i innych zanieczyszczeń, a następnie nałożyć odpowiedni wosk.


Qr3e

Copyright (c) Vectra Unlimited, 2004


<<wróć


  Created by Vectra Unlimited TEAM
Designed by Patryk PiePciński