dodano: 17 czerwca 2004

 


Wymagany sprzet i czesci:

  • Uszczelka gumowa nr kat. 90501944

  • 10 pierscieni uszczelniajacych nr kat. 90511124

  • Pasta uszczelniajaca nr kat. 9016951 (ale ja uzylem podobnej pasty produkcji Forda)

  • Klucz do odkrecenia pokrywy swiec

  • Klucz torx E10 do odkrecenia srub trzymajacych pokrywe (klucz zalezy od rocznika)

  • Kombinerki lub klucz do rur (zabka) do scisniecia opasek samozaciskowych

  • Benzyna ekstrakcyjna oraz sciereczka

  • Drut (szpikulec) do podwazania gumowych pierscieni - moze byc rozgiety spinacz

  • Czas wykonania: okolo 1-1,5godziny.

    Demontaz pokrywy

    W kolejnosci nalezy: Odkrecic pokrywe swiec zaplonowych i zdemontowac kable wysokiego napiecia - zapamietujac oczywiscie kolejnosc podlaczanie do aparatu zaplonowego :) Nastepnie nalezy wypiac wtyczke z czujnika polozenia walkow rozrzadu (lewa strona zdjecia - we wglebieniu). W tym celu nalezy scisnac czesc wtyczki. np przy uzyciu plaskiego srubokreta lub jezeli ktos da rade, to palcem. Nastepnie, przy uzyciu kombinerek, nalezy zsunac opaski samozaciskowe z gumowych rur polaczonych z pokrywa zaworow (odmy). Rury sa 3 - 2 od strony dolotu i jedna z przodu silnika. Opaski nalezy zsunac na przewody gumowe (wygodniej sie to pozniej zaklada). Nastepnie nalezy odlaczyc wszystkie przewody gumowe. Ostatnia z czynnosci to odkrecenia 10 srub trzymajacych pokrywe zaworow. W moim przypadku przy uzyciu klucza E10. Sruby sa dosyc dlugie, wiec trzeba sie troche nakrecic - na szczescie, po ruszeniu suby kluczem, da sie ja wykrecac palcem. Po tej operacji pokrywe mozna podniesc do gory. Uwaga: pokrywa byc przyklejona do glowicy i wtedy nalezy ja delikatnie popukac. Pokrywa zaworow jest wykonana z tworzywa, wiec lepiej sie dwa razy zastanaowic niz robic cos na sile!

    Demolka

    Po zdjeciu pokrywy mozna ocenic stan walkow rozrzadu oraz stopien usyfienia gory silnika.


    Wymiana uszczelki i pierscieni uszczelniajacych

    Z rowka na obwodzie i wewnetrznej czesci pokrywy zaworow nalezy wyjac stara uszczelke. Rowe mozna wyczyscic benzyna ekstrakcyjna. Nastepnie nalezy, za pomoca np. szpikulca, wydlubac 10 gumowych pierscieni - tych wokol otworow na sruby mocujace pokrywe. Na miejsce starych nalezy wcisnac nowe. Teraz na spokojnie mozna wlozyc nowa uszczelke - powoli nalezy ja wcisnac w rowek w pokrywie zaworow. Uszczelka wchodzi tylko w jeden sposob, wiec zadna filozofia to nie jest :) Czynnosc to nalezy wykonac powoli, zwracajac uwage czy uszczelka prawidlowo wchodzi w "zakrety" rowka.

    Pierscienie uszczelniajace

    Mimo, ze w chwili wymiany moj samochod mial 107kkm przebiegu (a moze "az"), to stare pierscienie nadawaly sie tylko do kosza - guma zupelnie stwardniala i w zasadzie bardziej przypominala plastik. Za nowe placilem 85gr/szt, wiec nie warto na nich oszczedzac.

    Czyszczenie 1

    Nalezy dokladnie doczyscic miejsce styku uszczelki z gora glowicy. W tym celu nalezy uzyc benzyny ekstrakcyjnej i np. szmatki. Nie wolno uzywac zadnego ostrego narzedzia, gdyz wszelkie rysy spowoduja pocenie sie nowej uszczelki i w efekcie predzej czy pozniej nowy wyciek oleju. W niektorych miejscach powierzchnia styku posmarowana jest specjalna pasta uczelniajaca (przypominajaca silikon). Stara paste nalezy dokladnie wydlubac (schodzi "pod paznokciem"), uwazajac przy okazji, aby nie wpadla do oleju.
    Uwaga: nalezy uwazac, aby nie pobrudzic ani nie zaoleic paska rozrzadu!!!

    Czyszczenie 2

    Oczyscic nalezy cala powierzchnie styku uszczelki !!!

    Uszczelnianie pasta

    Specjalna paste (na zdjeciu w kolorze czerwonym) nalezy naniesc na miejsca opisane w TIS.

    Skladanie

    Skladanie zasadniczo przebiega w kierunku odwrotnym do demontazu:)

    Kolejno: Delikatnie polozyc pokrywe zaworow (z zamontowana nowa uszczelka) na glowicy. Nalezy przy tym skontrolowac, czy uszczelka weszla prawidlowo w podtoczenia glowicy od prawej strony (tam gdzie jest abs, itp). Na zdjeciu powyzej miejsca te wysmarowane sa obficie pasta uszczelniajaca. Nastepnie naprzemiennie uzywajac momentu 10nm przykrecic sruby mocujace pokrywe - czyli pierwsza sruba z gory po lewej, pierwsza sruba z dolu po prawej, pierwsza sruba z dolu po lewej, pierwsza sruba z gory po prawej, itd. Przy braku klucza dynamometrycznego czynnosc ta nalezy przeprowadzic z wyczuciem:) Nastepnie zalezy zalozyc 3 gumowe rury (odmy) na krocce w pokrywie, a nastepnie przy uzyciu kombinerek nasunac opaski zaciskajace. Ja do scisniecia opaski znajdujacej sie na przewodzie biegnacym ze skrzyni korbowej musialem uzyc klucza do rur (zabki), bo za cholere nie moglem jej "objac" kombinerkami. Teraz pozostalo juz tylko wcisniecie wtyczki do czujnika polozenia walkow oraz zamontowanie kabli wyokiego napiecia oraz pokrywy swiec zaplonowych.


    Uszczelke wymienialem tydzien temu - 29.10.2003. Od tej pory przejechalem 1,5tys km - silnik dostal porzadnie w dupe na autostradzie w Niemczech. Poniewaz jechalem w nocy, to moglem sobie pozwolic na jazde z predkoscia ~190kmh. Silnik praktycznie caly czas, tzn 7 godzin, pracowal przy ok. 5krpm. Po tej jezdzie nie stwierdzilem zadnych wyciekow oleju:)

     

        Opracował Tomasz Bielec                                       

 

Copyright (c) Vectra Unlimited, 2004


<<wróć


  Created by Vectra Unlimited TEAM
Designed by Patryk Piesciński