dodano: 17 czerwca 2004

 

 (opracowal Witboj)

1) Przejechać się kawałek samochodem i podjechać na miejsce montażu, ale zahamować hamulcem ręcznym. Dzięki temu znacznie łatwiej będzie zdjąć zacisk z klockami. Jeśli hamulce są gorące odczekać 30 min.

2) Oznaczyć położenie koła względem piasty tak, aby wyrównoważone koło po zakończeniu prac zostało tak samo zamontowane.

3) Poluzować śruby od koła i podnieść na podnośniku samochód, następnie podeprzeć na koziołku lub czymś zbliżonym (no chyba, że ktoś ma profesjonalny podnośnik warsztatowy...).

4) Zdjąć koło.

5) Zdjąć czujnik zużycia klocka hamulcowego, o ile występuje. Jeśli czujnik ma być wymieniony na nowy, to można się z nim nie cackać, ale jeśli ma być ponownie założony to proponuję wyczepić wtyczkę czujnika w nadkolu oraz kolejne mocowania i wyjąć czujnik wraz z klockiem(w późniejszym etapie prac). Po wyjęciu klocka o wiele łatwiej jest wczepić czujnik. Wraz z nowymi klockami zawsze powinien być założony nowy czujnik.



6) Wkrętakiem zdjąć sprężynę widoczną na zewnątrz zacisku
 

7) Odkręcamy śruby trzymające zacisk, zasłonięte plastikowymi nakładkami.


8 ) Zdejmujemy zacisk wraz z klockami, wyjmujemy stare klocki, zacisk podwieszamy np. na gumie, takiej jak do mocowania bagażu, zaczepiając o sprężynę.
9) Wciskamy tłoczek w zacisk np. za pomocą zacisku stolarskiego lub ślusarskiego (Opel dostarcza w tym celu specjalny przyrząd ale obejdzie się )

10) Odkręcamy śruby mocujące mackę zacisku (imbus nr 10). Uwaga! Jeżeli tylko klocki mają być wymienione to ten krok i następne kroki do nr 13 oraz krok 15 pomijamy!

11) Odkręcamy śrubę mocującą tarczę (śrubokręt krzyżak a przy dużych motorach nimbus), następnie zdejmujemy tarczę. Zazwyczaj nie idzie łatwo, trzeba sobie pomóc dwoma młotkami (jeden uderza starą tarczę od tyłu, drugi kontruje, dobrze jest wcześniej użyć np. WD-40)

12) Nową tarczę wymyć benzyną ekstrakcyjną lub rozpuszczalnikiem nitro w celu usunięcia smaru konserwującego

13) Dokładnie oczyszczamy piastę i smarujemy, następnie starannie nakładamy nową tarczę i przykręcamy ją (4 Nm).

14) Oczyszczamy mackę zacisku, zwłaszcza prowadnice klocków i smarujemy smarem antypiskowym (GM 90166282 / 19 42 586)

15) Zakładamy ponownie mackę zacisku (moment dokręcania 95 Nm)

16) Smarujemy klocki smarem antypiskowym

17) Zakładamy klocek wewnętrzny w zacisk (w tłoczek) a potem zewnętrzny w mackę zacisku
 

18) Nakładamy zacisk na mackę i przykręcamy (moment 30 Nm, pamiętamy o paście zabezpieczającej), zakładamy plastikowe zatyczki na wierzch gumowych kapturków zabezpieczających


 

19) Zakładamy sprężynę na zewnątrz zacisku

20) Zakładamy koło i wstępnie przykręcamy

21) Opuszczamy samochód, dokręcamy koła 110 Nm i "pompujemy" hamulec.
 

21) Powoli jedziemy na jazdę próbną. Sprawdzamy, czy komputer nie wskazuje błędu czujnika klocków (o ile występuje). Klocki do tarcz docierają się ok. 100 km, w tym czasie należy unikać ostrego hamowania.

 

 

Copyright (c) Vectra Unlimited, 2004


<<wróć


  Created by Vectra Unlimited TEAM
Designed by Patryk PiePciński